Zpráva DAT pro rok 2020: Společnost DAT se již 46 let zajímá o trendy v německém automobilovém průmyslu. Graf: Georg Blenk

Zpráva DAT pro rok 2020: Společnost DAT se již 46 let zajímá o trendy v německém automobilovém průmyslu. Graf: Georg Blenk

Go back

Zpráva DAT pro rok 2020

Zpráva DAT přináší jednou ročně cenné informace. Považuje se za barometr nálady pro celý automobilový průmysl. Vedle klíčových údajů související s nákupem automobilů se zjišťují také informace o situaci v servisech. Přinášíme několik výňatků.

Na aktuální zprávě DAT pro rok 2020 se podílel institut GfK zabývající se průzkumem trhu, který oslovil celkem 4032 soukromých osob. Jedna věc předem: Německo je a zůstává zemí automobilů! To potvrzuje více jak90 procent dotázaných, kteří se vyjádřili, že je baví řídit auto a že si bez automobilu připadají méně mobilní. Podle zprávy DAT je celých 92 procent toho názoru, že jejich vůz musí být vždy v bezvadném technickém stavu. 78 procent respondentů potvrdilo, že opravy ani údržbu vozidla neodkládají. V souvislosti s údržbou 40 procent uvedlo, že by nechalo odstranit drobné rezavé skvrny a škrábance.

Technický stav a zachování hodnoty automobilu jsou stále prioritou. Graf: DAT

Láska k automobilu nepohasla. Ale v budoucnu musíme více myslet na koncového zákazníka. Dobrý základ představuje zpráva DAT. Protože pokud zákazník přestane platit, velké kolo se přestane otáčet.

 

Prof. Dr. Willi Diez
Zakládající ředitel institutu pro automobilový průmysl

Zákazníci servisů ve velkých městech vyžadují více komunikace. Graf: DAT

Je zajímavé poznamenat, že podle zprávy DAT 2020 se potřeba komunikace, alespoň v případě inspekčních prací, mírně snížila. Pouze 57 procent zákazníků servisu má před nadcházející velkou prohlídkou zájem o podrobný rozhovor (podle DAT to bylo 60 procent v roce 2018). 41 procent (oproti 38 procentům v roce 2018) chce jen rychle předat klíče a komunikaci omezit na krátký rozhovor, který zahrnuje podpis smlouvy o servisu. Tímto postupně směřujeme k systému přijímání objednávek prostřednictvím webových stránek podniku nebo odpovídajících online portálů.

Vyhledávání informací na internetu: 15 procent majitelů osobních vozů vyhledává informace o automobilových servisech na internetu. Graf: DAT

Situace je poněkud odlišná v případě plánovaných oprav. 74 procent majitelů osobních vozů si nechává vypracovat odhad nákladů, v roce 2018 to bylo 71 procent. Přičemž 51 procent klade důraz na originální náhradní díly.  Recenze přitom hrají ve výběru servisu stále důležitější roli. Pro 36 procent zákazníků jsou důležité pozitivní recenze na internetu (oproti 31 procentům v roce 2018). Před blížící se návštěvou servisu však pouze 15 procent vyhledávalo informace na internetu (hodnota zůstala stejná jako v roce 2018).

54 procent majitelů automobilů s komplexním pojištěním si může vybrat libovolný servis. Graf: DAT

Za zmínku také stojí, že v případě poškození vozidla si pouze 54 procent majitelů automobilů (56 procent v roce 2018) může vybrat libovolný servis. 35 procent (2018: 34 procent) majitelů automobilů s komplexním pojištěním (67 procent má podle zprávy DAT komplexní pojištění) podléhá tzv. managementu škod, tj. pojišťovna určí, ve které z jejích partnerských společností se škoda opraví. Podle zprávy DAT to 11 procent dotázaných v době průzkumu nevědělo.

34 procent kupujících nových vozů v roce 2019 zvažovalo nákup vozidla s alternativním pohonem. Podrobná úroveň znalostí o čistě elektrických vozidlech je však stále nízká a je na 12 procentech. Graf: Zpráva DAT

Jedna speciální kapitola zprávy DAT pro rok 2020 se věnuje alternativním pohonům. Vedle skutečných údajů o prodeji se analyzuje také pohled koncových spotřebitelů na elektromobily a hybridní vozidla. Klíčové zjištění: Povědomí o alternativních pohonech je celkově stále velmi jasné. Například nejlépe informováni o čistých elektromobilech jsou kupující nových automobilů . Podle zprávy DAT 12 procent uvedlo, že se jimi již intenzivně zabývalo. Informace o čistých elektromobilech má šest procent kupujících ojetých vozů.  Na konci škály je vodíkový pohon. Intenzivně se jím zabývalo pouze pět procent těch, kteří kupovali nový automobil, a tři procenta těch, kteří kupovali ojetý vůz. Podle zprávy DAT 34 procent kupujících nových vozů a 21 procent kupujících ojetých vozů již alespoň zvažovalo vozidlo s alternativním pohonem.

Závěr

Aktuální zpráva DAT pro rok 2020 má v zásadě velmi pozitivní náladu. Němci si svých aut váží! V roce 2019 se se svým servisem spojilo alespoň 89 % majitelů aut. Průměrné ceny ojetých vozů nadále vzrostly z 11 780 eur v roce 2018 na 12 470 eur v roce 2019. V každém případě tu je potřeba informací o tématu alternativních pohonů a zvyšuje se zájem zákazníků.

 

A kdy by chtěl vědět více: Aktuální zprávu DAT pro rok 2020, která obsahuje 84 stran a 131 obrázků a grafik lze objednat v internetovém obchodu spolku Zentralverbandes des Deutschen Kfz-Gewerbes (ZDK). Zpráva je zpoplatněna, členové spolku mají zvýhodněnou cenu.

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER