S podzimem přichází čas na zastávku v boxech!
S podzimem přichází čas na zastávku v boxech!

S podzimem přichází čas na zastávku v boxech!

Go back

Zimní, nebo celoroční pneumatiky? Na podzim přichází čas výměny!

Nejpozději v říjnu začíná období výměny pneumatik. Odborníci letos očekávají zvýšenou poptávku v porovnání s předcházejícím rokem, zejména u celoročních pneumatik. Ale pneumatiky jsou dražší a zákazníci kritičtější. O to víc záleží na službách.

Aktuální průzkum výrobce pneumatik Michelin ukazuje, že roste poptávka po službách, jež pomáhají šetřit čas – i když jde jen o pár hodin. Průzkum týkající se obzvláště neoblíbených žroutů času nabízí podle Michelinu odpovědi na otázku „Co byste dělali, kdybyste najednou měli hodinu volného času?“ Přední místo na žebříčku neoblíbenosti zaujímá auto, potažmo výměna pneumatik. Celých 29,8 procent řidičů se v tomto období cítí (velmi) „nervózní“. Zhruba jedna třetina dotazovaných (32,6 procent) proto podle Michelinu volí celoroční pneumatiky, čímž se každého půl roku návštěva autoservisu. Téměř polovina (44,6 procent) majitelů automobilů, kteří dosud nepoužívají celoroční pneumatiky, je podle společnosti Michelin tomuto tématu v zásadě otevřená. Ovšem pozor! Celoroční pneumatiky představují vždy jen kompromis a mají smysl v obecně mírnějších podnebích, v městském prostředí a v regionech s rovinatou krajinou. Řidičům, kteří najezdí hodně, rekreantům nebo vyznavačům zimních sportů se použití celoročních pneumatik nedoporučuje! A mimochodem: Žroutem času číslo 1 jsou neoblíbené čekací doby, nikoliv vlastní výměna pneumatik. Nejdůležitější a zásadní jsou přesné plánování termínů a řízení objednávek, stejně jako dostupnost zboží. Pokud jde o to druhé, podle Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk eV (BRV) jsou slyšet ojedinělé hlasy z odvětví, že u určitých výrobků v jednotlivých dimenzích může docházet k problémům s objednávkami. BRV g ovšem nepředpokládá žádné plošné problémy s dostupností spotřebitelských pneumatik na straně výrobců.

Poznejte, co pneumatika dokáže!

Zážitkem pro vaše zákazníky však může být i návštěva pneuservisu! Zejména, když mají pocit, že jsou dobře poučeni a informováni. Co ale ne všichni vědí: Od 1. května 2021 platí nové evropské předpisy o označování pneumatik novým štítkem. Základem je nové nařízení (EU) č. 740/2020, kterým se nahrazuje předchozí verze (EU) č. 1222/2009. Novinkou je, že kromě spotřeby paliva, přilnavosti za mokra a vnějšího hluku odvalování nyní štítek pneumatiky obsahuje také údaje o značce pneumatiky, typové označení (číslo výrobku), označení rozměru, a především vhodnost pneumatiky pro jízdu na sněhu a ledu. Na novém štítku pneumatik je dále umístěn QR kód, který je přímo spojen s novou databází EU s údaji o pneumatikách zadaných jednotlivými výrobci. Tím máte jako provozovatel motorového vozidla přístup k aktuálním informacím. Od 1. prosince 2021 nesmí být bez ohledu na datum výroby používány žádné pneumatiky spadající do působnosti nového nařízení se „starým“ označením podle nařízení (ES) 1222/2009.

Pokud by zákazníci vašeho servisu chtěli další informace, pomůže pohled do rádce „Winter- und Ganzjahresreifen – Reifentests & Reifentipps“ (Zimní a celoroční pneumatiky – testy pneumatika tipy) sdružení ADAC, který byl nyní znovu vydán. Brožura je určena koncovým spotřebitelům, zprostředkovává poznatky týkající se pneumatik a obsahuje výsledky posledních dvou testů celoročních pneumatik ADAC (2018, 2020), testy zimních pneumatik z let 2019, 2020 a – zcela nově – 2021. Letos automobilový klub otestoval zimní pneumatiky o velikostech 195/65 R 15 91 T a 225/50 R 17 94/98 V. Tištěnou verzi si mohou případně členové zdarma objednat u Bundesverband-Reifenhandel. V digitální podobě najdete brožuru na internetu na stránce www.adac.de, klíčové slovo „Reifentests“. Výtisk a umístění na pokladně se vyplatí!

Investice, které se vyplatí

Ovšem správné kvalitní zimní nebo celoroční pneumatiky mají svou cenu. Důvod: Navzdory cenovým úpravám mnoha výrobců pneumatik BRV v první polovině roku předpokládá, že během zimní sezóny přezouvání dojde také k dalšímu zdražování ze strany výrobců pneumatik ve všech segmentech. BRV to odůvodňuje neustále se zvyšujícími cenami přírodního kaučuku, dalším zdražováním ropy, rostoucími cenami energie a kontejnerové dopravy. Čím lépe jsou vaši zákazníci informováni o vlastnostech vašich pneumatik a o co „více“ jsou informováni v oblasti bezpečnosti, tím je pravděpodobnější, že akceptují o něco vyšší cenu. A pokud již investujete do nových zimních nebo celoročních pneumatik, pak se také vyplatí myslet na slušivé nové ráfky. Společný pohled do katalogu „Leichtmetallräder Winter“ (Zimní kola z lehkých slitin) také každopádně patří k výměně pneumatik!

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER