Tichý a štíhlý design
Čím se brzdové destičky u elektromobilů liší od běžných „bloků“ a jak dlouho vydrží.
Elektromobily ve většině jízdních situací brzdí elektricky, přičemž se provozní brzdy využívají méně. Problémy tedy spíše způsobuje nízké zatížení brzd. Proto mohou brzdy korodovat, nebo mohou zesklovatět brzdové destičky. Díky další zvláštnosti elektromobilů si majitelé takového poškození rychle všimnou, vědí odborníci z TRW. Protože jsou elektromobily velmi tiché, obrušování brzd omezuje jízdní komfort více než u vozidel na benzin či naftu, kde je tento zvuk přehlušen hlukem motoru. TRW proto například dodává speciální brzdový kotouč pro vůz Tesla model S.
Jiné brzdové destičky?
Mezi brzdovými destičkami pro spalovací motory a elektromobily nejsou podle odborníků ze ZF/TRW v podstatě žádné konstrukční rozdíly. Konstrukce brzd je podobná. V jednotlivých případech se ovšem zmenší tloušťka obrušovaného materiálu a destička se víceméně „zeštíhlí“. A co je rovněž nápadné: Technické údaje výrobců vozidel jsou průběžně upravovány, pokud jde o „hluk, vibrace, drsnost“ (NVH = Noise, Vibration, Harshness). To znamená, že OEM výrobci sázejí stále častěji na tiché a nevibrující destičky.
Životnost a počet najetých kilometrů
Pokud jde o životnost a počet najetých kilometrů, odborníci zpravidla hovoří oproti spalovacímu motoru o pětině menším použití brzd díky procesům založeným na rekuperaci. Tím teoreticky příslušně narůstá počet najetých kilometrů, díky čemuž je nutné se více zaměřit na témata, jako jsou odolnost proti korozi a stárnutí. Výrobci se jim snaží čelit odpovídajícími složeními materiálů. Ovšem v žádném případě nesmí dojít ke snížení brzdného výkonu!
Rozdíl ve složení obrušovaného materiálu se týká vynechání mědi. Destičky jsou proto lépe stlačitelné a mají rovněž tendenci k vyšším hodnotám obrušování. Kvůli menší četnosti používání musí optimálně fungovat i ve studeném stavu, což je tímto zajištěno.

Funkce suchého brzděni, ukazatel opotřebení
Výrobci elektromobilů dále rezignují na takzvanou funkci suchého brzdění. Lehkým přitlačením za deště je možné zkrátit brzdnou dráhu v nebezpečných situacích. U vozidel se spalovací motorem se jedná téměř o standard. „Každý výrobce automobilů sleduje v tomto ohledu vlastní strategii,“ ví Mathias Raufeisen z terénní technické služby D-A-CH služeb zákazníkům ZF. U elektromobilů je však v mnoha případech součástí brzdového systému ukazatel opotřebení destiček, včetně senzoru.
Co se týče TRW, hodí se prakticky pro všechny elektromobily na evropském trhu tiché brzdové destičky „Electric Blue“. Odpovídají technickým specifikacím 97 procent elektromobilů povolených v Evropě. Vhodné destičky pro elektromobily nabízí i jiní výrobci.
Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien