Je to otázka přístupu: Pokud je světlo skutečně oslepující, je třeba jednat. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Je to otázka přístupu: Pokud je světlo skutečně oslepující, je třeba jednat. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

Správné světlo

Každý pátý řidič jede na silnici s nedostatečným osvětlením vozidla, každý desátý oslňuje protijedoucí vozidla. To vyplývá z neosvětlených výsledků testu světel 2020. To by se vašim zákazníkům stávat nemělo.

Oslnění protijedoucími vozidly v noci je nepříjemné a může být nebezpečné. Silné oslnění má na krátkou dobu „oslepující efekt“. Oči si jen pomalu znovu zvykají na okolní podmínky. U starších lidí to může trvat až 30 vteřin. Systémy světlometů s xenonovým nebo LED světlem a vysokou svítivostí jsou vnímány jako obzvláště jasné a obtěžující, zejména pokud nejsou nastaveny správně. Adaptivní rozložení světla, které má v závislosti na jízdní situaci zajistit co nejlepší viditelnost s co nejmenším oslněním protijedoucích vozidel, již někdy nefunguje přesně. Kontrolu nastavení světlometů pomocí testeru je proto třeba provádět pravidelně, a to nejen na podzim. Dále je třeba kontrolovat asistenční systémy související s osvětlením, jako jsou automatická potkávací světla, adaptivní osvětlení zatáček nebo vyrovnávání světlometů. Kalibrace příslušných snímačů pomocí diagnostického testeru nebo kalibrační jednotky přichází v úvahu po výměně samotného snímače nebo čelního skla.

Moderní zařízení pro seřizování světlometů lze použít ke kontrole a seřizování halogenových, xenonových a LED světlometů i systémů s asistentem dálkových světel (vertikální přepínání). Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Nesprávně seřízené světlomety s klasickými žárovkami, jako jsou H4 nebo H7, ale mohou také způsobit vážné oslnění protijedoucích vozidel. To platí zejména pro výkonnější halogenové žárovky, které mají větší jas a dosah, což však obvykle ovlivňuje životnost. Při nesprávném nastavení světlometů je protijedoucí vozidlo vždy v nevýhodě.

Pozor u dodatečně montovaných světelných zdrojů

Problémem se stávají i dodatečně namontované doplňkové žárovky, které slibují vyšší světelnou účinnost, větší dosah a „studenou“ barvu světla. Pokud se nejedná o značkové výrobky, například od společností Osram, Phillips nebo Bosch, které výslovně splňují požadavky směrnic EU ECE R48, R98 a R112, nebo se dokonce jedná o padělané výrobky, měli byste zákazníkům v servisu urychleně doporučit „výměnu“. Podobná situace je i v případě řešení konverze na „LED světlo“. Donedávna neexistovala pro dodatečně instalované LED žárovky žádná schválení (AGB) podle § 22a StVZO. Teprve nyní mají Osram s produktovou řadou „H7-Nighbreaker-LED“ a Philips s produktem „Ultinon Pro6000 H7-LED“ připravené řešení pro přestavbu pro řadu běžných typů vozidel, včetně oficiálního schválení typu.

Nabídka výměny

Zákazníci servisu si často všimnou, že s osvětlením jejich vozidla není něco v pořádku, až když na ně začnou ostatní auta blikat. Proto se vyplatí pečlivě prozkoumat systém osvětlení vozidla u každého zákazníka. Přístup k žárovkám u některých modelů vozidel je navíc stále omezen a zákazníci budou mít s jejich výměnou pravděpodobně problémy. A to i přesto, že EU již od roku 2006 zavedla odpovídající směrnici v podobě dodatku 7 k ECE R48. Od té doby jsou výrobci vozidel nuceni navrhovat přístup ke světlům tak, aby výměnu halogenové nebo směrové žárovky zvládl i neodborník pomocí palubního zařízení. Mimochodem: Vozit s sebou náhradní svítilny se důrazně doporučuje, v některých evropských zemích, jako je Maďarsko, Česká republika či Slovinsko, je to dokonce povinné. V zemích, jako je Španělsko, Francie a Portugalsko, existují výslovná doporučení týkající se této problematiky. Nenechávejte proto zákazníky své dílny v nejistotě!

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand-Medien

Go back

NEWSLETTER