Provoz v zimě: Tipy a „co nedělat“
Zima dělá problémy i moderním osobním automobilům. Aby vaši zákazníci se svým automobilem dojeli šťastně do cíle i v tomto chladném ročním období, připravili jsme si pro vás několik tipů.
Legenda rallyového sportu Walter Röhrl dodnes miluje jízdu s automobilem po zasněžené vozovce na samé hranici fyzikálních možností. Jeho rallyové závody, zejména na hladkém povrchu, jsou dodnes nezapomenutelné. V zimních podmínkách se však na druhou stranu mohl vždy spolehnout na optimálně připravený automobil, který byl zejména ometen od sněhu a zbaven námrazy.
Obyčejný smrtelník dozajista netouží zrovna po driftování a prokluzování pneumatik, což bylo kdysi na veřejných komunikacích přísně zakázáno. Chce se cítit v provozu bezpečně a mít jistotu, že je jeho automobil v dobrém stavu. Obojího je možné dosáhnout v první řadě pravidelnou preventivní údržbou a péčí, v neposlední řadě pak také použitím smysluplných produktů. Na dalších řádcích vám přinášíme pár tipů a upozorňujeme na typické chyby, kterých se řidiči každou zimu opakovaně dopouští. Walter Röhrl to vidí takto: „Nemůžete s k automobilu chovat jako k člověku – automobil potřebuje lásku“.
Chování v zimě
Ne všichni vaši zákazníci mají vlastní garáž a jejich automobily pak stojí na veřejném parkovišti. Před vyjetím proto platí povinnost, odmést z auta veškerou sněhovou pokrývku a zbavit automobil námrazy. Tady přichází ke slovu osvědčené postupy, tedy smetáček, rozmrazovací přípravek a škrabka na led – to je základní výbava. Ale pozor! Seškrábat z okna námrazu jen tak, abyste „tak akorát viděli z auta“, je nebezpečné a můžete být za to pokutováni. Při nehodě to pak může mít také (pojistně) právní důsledky. „Sníh musí být odmeten ze směrových ukazatelů, zadních světel, světlometů, registrační značky a také ze střechy, zadní části vozidla a kapoty“, jak potvrzuje odborník na motorová vozidla v pojišťovně Ergo Frank Mauelshagen. V žádném případě nepoužívejte horkou vodu! Vysoký teplotní rozdíl má nepříznivý vliv na karoserii a lak vozidla, čelní okno by pak mohlo dokonce prasknout. Před samotným nastoupením do automobilů je pak ještě dobré oklepat si boty. Sníží se pak riziko sklouznutí nohy z pedálů. Zbytky sněhu, které si sebou přinesete dovnitř, navíc mohou být zdrojem mlžení oken. Večer při parkování vozidla je pak dobré dbát na to, aby se stěrače nacházely ve výchozí poloze. Stěrače totiž mohou přes noc přimrznout ke sklu a bránit tak výhledu. Násilné uvolnění poškodí lištu stěrače a předčasné zapnutí stěračů může vést k přetížení motorku stěračů a poškození pryžové vrstvy. Velkou výhodou je v tomto ohledu vyhřívané čelní sklo.
Dřívější zvyk, nechat motor „zahřát“ na volnoběh, aby se vyhřál interiér vozidla a skla se rychle odmrazila, je nejen nerozumné z technického a ekologického hlediska, je to dokonce zakázáno. Tímto způsobem se produkuje zbytečný hluk a spaliny a takové počínání může být trestáno pokutou. Svým zákazníkům z oblastí, ve kterých je potřeba počítat s nepříznivými podmínkami v zimním období, můžete doporučit doplnění výbavy vozidla o nezávislé topení. Podle modelu takového topení je možné zařízení aktivovat ráno před vyjetím přes aplikaci, aby se vozidlo předem odmrazilo a vyhřál se interiér vozidla.
Zakázáno je také trvalé používání mlhových světel, a to i v případě zdánlivě špatné viditelnosti. Mlhové světlo totiž výrazně oslňuje účastníky provozu za vozidlem a je mimořádně nepříjemné. Z tohoto důvodu se proto podle pravidel silničního provozu musí viditelnost snížit na méně než 50 metrů, aby řidič mohl zapnout mlhové světlo. Zda taková situace nastala, se pozná podle vodicích sloupků, které jsou zpravidla rozmístěny podél silnice po 50 metrech.

Asistenční systémy v zimě
Elektroničtí pomocníci, počínaje parkovacími senzory, přes parkovací asistenty nebo asistenty dálkových světel a brzdovými asistenty a asistenty jízdy v pruzích konče, mají jednu věc společnou: Jsou závislé na informacích z okolního prostředí, které se získávají s použitím radarových, ultrazvukových či laserových senzorů, případně kamerových systémů, a vyhodnocují řídicími jednotkami. Jestliže bude těmto systémům cokoliv bránit ve výhledu, například mlha, led nebo sníh, nebudou správně plnit svou funkci, případně budou generovat chybová hlášení anebo jednoduše nebudou dostupné. Dokonce mohou být i zcela nespolehlivé. Parkovací senzory mohou trvale upozorňovat na nebezpečí nárazu, i když široko daleko nebude žádná překážka. Radarové senzory budou jednoduše pokryty ledem a sněhem. Je proto potřeba senzorům věnovat patřičnou pozornost, a pokud budete na pochybách, odstraňte z nich led a sníh. Upozorněte na to své zákazníky a ukažte jim, kde všude jsou jaké senzory umístěny. Mimochodem: V zimě narážejí na své limity také asistenční systémy, jejichž úkolem je bezpečnost silničního provozu a vylepšená dynamika jízdy. Komfortní prvky výbavy, jako je například adaptivní tempomat, nemusí případně identifikovat delší brzdnou dráhu v zimním období.
Bez „šťávy“ to nejde
Speciálně při poklesu teplot se zvyšují nároky na akumulátor a dynamo. K tomu se přidávají další spotřebiče, jako jsou vyhřívání zadního skla, čelního skla, sedadel nebo volantu. Podle organizace ADAC byly při výjezdech „Žlutého Anděla“ v roce 2019 na vině ze 40 % problémy s akumulátorem. Pokud jde o vozidla s pohonem na elektřinu, zkracuje použití spotřebičů významným způsobem dojezd. Elektromobily by měly vždy, když je to jen trochu možné, parkovat v garáži. Frank Mauelshagen doporučuje nastavit topení při jízdě na nižší teplotu a zapnout vyhřívání sedadel, které spotřebovává méně energie. Mimochodem: Při teplotách kolem bodu mrazu akumulátor bezprostředně po jízdě připojte k nabíjení. Nevychladne a déle si zachová svou kapacitu. Při nabíjení z elektrické sítě je navíc dobré použít funkci předehřátí.
Skladatel: Georg Blenk
NEWSLETTER
Melden Sie sich für unseren monatlichen Newsletter an: