Baumot může podle vlastních slov vybavit 61 vozidel koncernu Volkswagen vlastním systémem BNOx. Obrázek: Baumot Group AG
Baumot může podle vlastních slov vybavit 61 vozidel koncernu Volkswagen vlastním systémem BNOx. Obrázek: Baumot Group AG

Baumot může podle vlastních slov vybavit 61 vozidel koncernu Volkswagen vlastním systémem BNOx. Obrázek: Baumot Group AG

Go back

Prodej doplňkových speciálních katalyzátorů (systém SCR) nabírá obrátky

Diskutuje se o tom už dlouho. Má smysl vybavovat diesely dodržující Euro 5 navíc ještě systémem SCR? I sami dodavatelé doplňkových systémů byli v tomto ohledu skeptičtí. Na trhu je příliš mnoho typů vozidel, je to příliš drahé, nejsou k dispozici schválení, ze strany výrobců vozidel nejsou žádné záruky, nejasné podmínky týkající se podpory. A navíc ještě vysoké technické požadavky dané směrnicí Spolkového ministerstva pro dopravu a digitální infrastrukturu pro dodatečné vybavení vozidel. Několik povolení vydaných Spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA) však téma znovu uvedlo do pohybu.

 

Doba se změnila. Spolkový úřad pro motorová vozidla udělil koncem července 2019 poprvé firmě Dr. Pley Všeobecné povolení k provozu pro doplnění hardwaru vozidel Volvo emisní třídy Euro 5. Všeobecné povolení k provozu platí kromě jiného pro modely C30, C70, S40, S60, S80, V40, V60, V70, XC60/70 a 90. Systém SCR, který vyvinula firmy Dr. Pley a je vyráběn u firmy Bosal má splňovat všechny požadavky, které by jinak zabránily jízdě v konkrétních městech.

 

Spolkový úřad pro motorová vozidla pak pokračoval začátkem srpna vydáním Všeobecného povolení k provozu pro dodatečné vybavení vozů se vznětovými motory od firmy Daimler AG. To se týká vozidel s obchodním označením C220/250 cdi, E220/250 cdi, GLK220 cdi a V220 cdi. Dodavatelem je i v tomto případě Dr. Pley. Firma se sídlem v německém Bambergu v dohledné době očekává udělení Všeobecného povolení k provozu i pro vozidla BMW AG s identifikačním číslem motoru N47D20. To by pokrylo modely X1, X3 řady 1, 3 a 5 s tímto motorem.

 

Dr. Pley v současné době pracuje na vybudování partnerské sítě servisů, které budou autorizovány pro instalaci doplňkové výbavy. To zahrnuje kromě jiného osazení řídicí jednotky vč. senzorů, katalyzátoru SCR, hydrolyzačního přístroje a umístění nádrže na AdBlue v zavazadlovém prostoru. Podle firmy Bosal je možné montáž provést během tří hodin (zřejmě poněkud příliš slibný odhad) a měla by stát v průměru 3 000 až 3 600 eur. Po montáži a kontrole funkce může být zařízení zapsáno do technického průkazu vozidla.

Dodatečná výbava pro modely VW

I pro vozy Volkswagen AG značky VW, Audi, Seat a Škoda je od poloviny srpna k dispozici řešení SCR, po kterém Spolkový úřad pro motorová vozidla volá. Podle výrobce Baumot (dříve Twintec) je možné 61 vozů, například Polo V (6R), Passat (B7), Audi A3 (8P), A4 (B8) nebo Škoda Octavia (1Z), příp. Seat Leon (1P) – všechny splňují Euro-5 – dodatečně vybavit tzv. systémem BNOx . Zahájení výroby a dodávek systému do obchodů a servisů se podle sdělení předpokládá v říjnu/listopadu tohoto roku. Mluvčí Baumot Group potvrdil i plány na další řešení pro vozy Daimler, například třídy A, B, C nebo E a GLK. První testy prováděné TÜV již prý proběhly, žádost ke Spolkovému úřadu pro motorová vozidla by měla být podána v nejbližší době.

Náklady/vývoj

Pokud jde o převzetí nákladů, nabízejí Volkswagen a Daimler AG v dotčených městech příspěvek 3 000 eur. Servisy si mohou například na internetové stránce https://hw-zuschuss.daimler.com zjistit, zda jejich zákazníci splňují podmínky nastavené firmou Daimler. Pokud jde o Volkswagen - koncern stejně jako dříve od přestrojení odrazuje - je třeba dotaz vznést telefonicky nebo písemně. Volvo a BMW se na nákladech dovybavení nepodílejí. Přesný přehled o Všeobecných povoleních k provozu, značkách a modelech lze nalézt na stránkách www.kba.de.

 

Dodavatelé jako Baumot a Dr. Pley, ale i třetí ve spolku - Oberland Mangold - již podali další žádosti o povolení. „Naše první povolení dodatečného vybavení systémem SCR značky NeoBlue pro vozidla firmy Volkswagen AG očekáváme koncem roku “, říká Hubert Mangold, vedoucí prodeje Oberland Mangold GmbH. Dá se tedy očekávat, že v dohledné době se na trhu objeví další povolení a systémy SCR. Za normálních okolností by soupravy mohl instalovat jakýkoli autorizovaný servis pro motorová vozidla - Oberland Mangold k tomu navíc vydává i doporučení. Technika je připravená, vyplatí se tedy se informovat. Konec konců - jde přece o čistotu!

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER