Rozdělení momentu na jednotlivá kola na obou nápravách systémem Torque Vectoring u Audi e-tron S Sportback. Obrázek: Audi AG

Rozdělení momentu na jednotlivá kola na obou nápravách systémem Torque Vectoring u Audi e-tron S Sportback. Obrázek: Audi AG

Go back

Pohon všech kol: Co se rozumí pojmem Torque Vectoring?

V zimě se nejvíce projeví přednosti automobilů s pohonem všech kol. Speciální technologie přispívají k lepšímu chování automobilu na silnici. V tomto příspěvku vysvětlujeme, co se skrývá pod pojmem Torque Vectoring (směrování točivého momentu).

Pojmem Torque Vectoring se u automobilů s pohonem všech kol rozumí aktivní rozdělení hnacího momentu na jednotlivá kola zadní nápravy. Hnací moment je tak možné rozdělit v různé míře a cíleně na levou a pravou stranu, všeobecně pak na zadní, ale i na přední nápravu. V terénu se může stát, že při křížení náprav může být na kolo, které se bude nacházet ve vzduchu, přenesena nulová energie. Takové kolo bude stát, zatímco na druhé kolo se pošle sto procent hnacího momentu. Technicky je možné toto řešení připodobnit k reverznímu elektronickému stabilizačnímu systému (ESP). V případě ESP dochází ke krátkému brzdění jednotlivých kol, aby se tak zamezilo přetáčivosti nebo nedotáčivosti vozidla.

 

V případě systémů Torque Vectoring (například u Audi sportovní diferenciál, u BMW Dynamic-Performance-Control, všeobecně systém ZF-Vector-Drive) se řídicí jednotka stará o to, aby se na rychlejší, a v případě potřeby také na pomalejší kolo, nasměroval vyšší moment. K vyhodnocení se používají parametry, jako jsou rychlost kola, zařazený převodový stupeň, úhel natočení volantu a úhel stáčení vozidla nebo příčné zrychlení. Cílem je vylepšení trakce a jízdní stability vozidla na odlišných (částečně) podkladech a při projíždění zatáčkou. Systém Torque Vectoring může například při najetí do zatáčky poslat více točivého momentu na kolo, které opisuje větší oblouk. Tím se sníží nedotáčivost a automobil se stabilizuje.

 

Systému ESP plní při překročení mezních hodnot jízdní dynamiky funkci bezpečnostního systému, který má svým zásahem za úkol zajištění stability vozidla. Ke stabilizaci ale zpravidla dochází později než u vozidel s klasickým otevřeným diferenciálem. Systém Torque Vectoring plní svou funkci s použitím elektronicky řízené lamelové spojky a převodovky s modulací rychlosti. Inteligentní systémy pak při jízdě s kopce na volnoběh zohledňují také brzdění motorem, i když motor negeneruje žádný točivý moment.

Systém Torque Vectoring u elektromobilů

Dodavatel automobilů Borg-Warner vyvinul systém Torque Vectoring pro automobily s pohonem na elektrickou energii, který dokáže pracovat i s jediným elektromotorem na zadní nápravě. Systém tvoří jedna vnitřní a jedna vnější spojka, které nahrazují konvenční diferenciál. Běžné systémy pro rozdělení točivého motoru potřebují dva elektromotory. Dvouspojkový systém pro rozdělení točivého momentu byl podle informací firmy vyvinutý proto, aby se vylepšilo řízení a ovladatelnost automobilů s elektromotorem. Nezávislým způsobem reguluje točivý moment a rozděluje sílu vždy na levé a pravé zadní kolo.

Nový systém Torque-Vectoring se dvěma spojkami pro elektromobily má vylepšit ovladatelnost vozidla a současně zjednodušit výrobu. Obrázek: BorgWarner

Dvouspojkový systém je spojen s elektromotorem a disponuje dvěma přepínatelnými ovládacími prvky VI. generace (vždy jeden pro každou spojku). Systém má kapacitu až 2 600 Nm na jednu spojku a může se odpojit od zadní nápravy, jestliže není potřeba pohánět všechna čtyři kola. Vozidlo je potom možné používat pouze s pohonem předních kol, což u elektromobilů snižuje ztráty a může prodloužit dojezd. Zahájení výroby a použití v jednom modelu elektrického automobilu od velké automobilky je podle společnosti BorgWarner naplánováno na první polovinu roku 2022.

Skladatel: Georg Blenk

Go back

NEWSLETTER