Plná šťáva: Akumulátory EFB a AGM
Baterie EFB jsou dalším vývojem klasického mokrého akumulátoru. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Baterie EFB jsou dalším vývojem klasického mokrého akumulátoru. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

Plná šťáva: Akumulátory EFB a AGM

Moderní akumulátory do vozidel jsou výkonnější než kdy jindy. Technologie baterií se neustále vyvíjí. Klasické mokré akumulátory EFB a AGM

V minulosti vyžadovaly klasické olověné/kyselinové akumulátory (mokré akumulátory) údržbu. Hladina kyseliny musela být správná, v případě potřeby se pomocí šroubových zátek přidala destilovaná voda. To bylo nejen pracné, ale někdy i nebezpečné. Kyselina sírová obsažená jako elektrolyt, i když dále zředěna přidáním destilované vody, je vysoce leptavá. Během samotného procesu nabíjení vedlo nadměrné nabití k uvolňování vysoce výbušného třaskavého plynu. V dnešní době je nedostatkem mokrých akumulátorů tvorba kyselých vrstev s trvalým podtlakem. Výsledkem je, že baterie stále ztrácí výkon nabíjení a vybíjení. Tvorba kyselých vrstev způsobuje krystalizaci síranu olovnatého na elektrodách a zadržuje absorpci nabití. Tento jev se nazývá sulfatace. V případě větších krystalů to může dokonce vést ke zkratům jednotlivých článků baterie.
Moderní olověné/kyselinové baterie nevyžadují údržbu. Už je nelze otevřít. Aby se však předešlo možnému nedostatečnému nabití, měli byste svým zákazníkům v dílně doporučovat pravidelnou kontrolu baterie. Mimochodem profesionální nabíječky mají kontrolu nabití. Jakmile se dosáhne odpovídajícího napětí, přepnou na udržovací napětí (metoda IUoU).

Olověný kyselinový mokrý akumulátor má dlouhou tradici a používá se dodnes. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Akumulátory EFB

Takzvané baterie EFB (enhanced flooded batterie) jsou dalším vývojem klasického olověného/kyselinového mokrého akumulátoru. Elektrolyt je v podstatě stále kapalný, ale je vázán na pozitivní olověné desky v polyesterové tkanině, která je navíc v oddělené kapse propouštějící ionty. Protože se polyesterová tkanina při namáčení rozpíná, drží se systém kolem pozitivně nabitých olověných desek sám. Vedle toho speciální uhlíkové přísady v olověných deskách snižují tvorbu síranů. Baterie lze vybít hlouběji než konvenční mokré akumulátory, spotřeba energie je lepší, jsou odolnější vůči cyklickému zatížení, stárnutí a méně náchylné k mechanickým vlivům. Akumulátory EFB se hodí zejména pro použití ve vozidlech se systémy start-stop.

Akumulátory AGM

V moderních bateriích AGM (absorbend glas mat) je kyselina zcela nasáknuta do speciální textilie ze skelného vlákna. Jednotlivé články baterie představují pevně spojený celkový systém a během výroby jsou prakticky zatlačeny. Akumulátor je tedy v každé poloze odolný proti vytečení a také odolává tvrdým nárazům, například v terénu (podobně jako gelová baterie, která však není vhodná jako startovací baterie, protože studený startovací proud je velmi nízký). Tlakový ventil zajišťuje akumulátoru AGM v každém článku odpovídající parciální tlak. Díky speciálním separátorům skleněné tkaniny nedochází ke ztrátě vody. Problém tvorby kyselé vrstvy se v akumulátoru AGM díky konstrukci neobjevuje.

Výhody akumulátorů AGM se projevují v chování při studeném startu a stabilitě při cyklickém zatížení. Díky tomu jsou zvláště vhodné pro vozidla střední a vyšší třídy, která mají na palubě více spotřebičů a vedle systému start-stop mají také regenerativní brzdění (rekuperaci brzdné energie). Mimochodem dodatečné vybavení akumulátorem AGM je možné u každého vozidla. Automobilový odborník se však musí ujistit, že je generátor správně navržen a že není překročeno maximální nabíjecí napětí (14,8 V). Akumulátory AGM lze nabíjet pouze nabíječkami s kontrolou nabíjení. V případě pochybností je nutné zkontrolovat novou baterii diagnostickým zkoušečem.

Georg Blenk

Go back

NEWSLETTER