Jak zajistit zboží se musíte naučit. Během jízdy mohou působit příliš vysoké síly. Profesionální příslušenství potřebujete v každém případě! Obrázek: Dolezych

Jak zajistit zboží se musíte naučit. Během jízdy mohou působit příliš vysoké síly. Profesionální příslušenství potřebujete v každém případě! Obrázek: Dolezych

Go back

Obtížný převoz

Příslušenství pro zajištění nákladu v užitkových vozidlech

Zajištění nákladu hraje při přepravě zboží ústřední roli. Nejvyšší prioritu přitom mají bezpečnost silničního provozu, ochrana před nehodami a zraněními. S tím vám pomáhají vysoce kvalitní produkty!

V první řadě je při přepravě nutné zboží zabezpečit tak, aby bylo možné jej přepravit. Za vyzvednutí a odeslání zboží je odpovědná daná společnost. Odesílatel (přepravce) musí zajistit, že je zboží zabaleno, označeno, upevněno a připraveno k přepravě v souladu s jeho povahou (HGB § 411). Vedle toho je podle § 412 HGB rovněž povinen zboží bezpečně naložit k přepravě, narovnat a odpovídajícím způsobem zajistit. To se provádí pomocí palet, upevňovacích popruhů, bezpečnostních sítí a dalších vhodných pomůcek.

 

Nyní přichází do hry přepravce nebo řidič. Ten je odpovědný za bezpečné naložení nákladu. Vhodné vozidlo musí vybavit odpovídajícím zařízením pro zajištění nákladu. Vozidlo musí mít potřebné funkce. Dále řidič odpovídá za dodržování obecných technických podmínek vozidla, jako je maximální zatížení, zatížení nápravy nebo rozměry. To se však týká především řidiče. Před zahájením cesty také zkontroluje zabezpečení nákladu, které provedl odesílatel. Za poskytnutí příslušného vozidla a vhodného zařízení pro zajištění nákladu jsou v konečném důsledku odpovědní vlastník vozidla nebo spediční firma.

 

V některých případech zná zvláštní technické vybavení svého vozidla pouze řidič nebo řidič užitkového vozidla. To se týká například odtahových vozidel s posuvnou plošinou. Zde řidič nakládá a zajišťuje vozidlo sám, ne zákazník. Kromě toho se na všechny strany vztahují příslušné zákony StVZO (§ 30,31), StVO (§ 22 odst. 1, § 23) a uznávaná technologická pravidla pro zajištění nákladu.

Bezpečnost nade vše

Základem pro bezpečnou přepravu produktů z bodu A do bodu B jsou hluboké znalosti a zkušenosti se zajišťováním nákladu na straně odesílatele, řidiče a majitele vozidla. Zajištění nákladu je součástí školení profesionálních řidičů. Na toto téma nabízí školení také mnoho poskytovatelů. Konkrétní informace o zabezpečení nákladu jsou definovány ve směrnici VDI 2700, listech 3.1, 3.2 a v normě EU DIN EN 12195-2.

Profesionální zajištění nákladu s vhodnou ochranou hran. Obrázek: Dolezych

Vedle trvale instalovaných zařízení, jako jsou děrované kolejnice, háčky nebo kování, se pro zajištění nákladu používají také popruhy, upevňovací pásy a upevňovací nebo zajišťovací cargo sítě. Pásy se dělí na upínací a ráčnové popruhy, které jsou určeny pro vyšší zajišťovací síly. Osvědčené jsou také dělící sítě pro segmentaci nákladového prostoru a ochranu před vypadnutím ze zadních dveří. Připevňují se k tomu určeným očkům ve vnitřním nákladním prostoru a při odpovídajícím napnutí slouží zároveň k zajištění nákladu. Často se bohužel podceňuje stárnutí a opotřebení upevňovacích systémů a s tím spojená nebezpečí. Pokud jsou upínací popruhy popraskané, naříznuté, potrhané nebo byly poškozené chemickými účinky a teplotou, je nutné je okamžitě vyměnit. To platí také pro poškozené nebo zrezivělé kování a očka. K zajištění nákladu patří i opatrná manipulace s pomůckami a neustálá kontrola. Tip: Aby nedošlo k poškození u ostrých hran, používají se speciální ochranné kryty nebo chrániče hran. Vždy byste se přitom měli spoléhat na kvalitní produkty!

 

Nabídka upínacích a montážních systémů je obrovská. Navíc ji doplňují produkty, které zajišťují, že se náklad nebude hýbat. Jejich účelem je podepřít náklad proti čelním či bočním stěnám nebo proti bezpečnostním zařízením, jako jsou příčky a vzpěry. Nakonec se jedná o bezpečnost, dobrý pocit, že zboží dorazí k příjemci nepoškozené, a především: o bezpečnost zaměstnanců během cesty!

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER