NOVINKA: HNACÍ HŘÍDELE V SORTIMENTU REPSTAR

Hnací hřídele prostřednictvím homokinetického kloubu zajišťují mechanické spojení mezi (rozvodovkou) převodovkou a koly a přenášejí hnací moment. Jsou vystaveny silným silám a vysokým teplotním výkyvům a je nutné je pravidelně kontrolovat.

Odborník vady hnací hřídele (boční hřídele) a homokinetického kloubu pozná podle vibrací a zvuků při zrychlování, zatáčení nebo při pohybu pružinových prvků během jízdy. Nejčastějším typem poškození jsou roztrhané manžety kloubů a s tím související únik maziva, jakož i opotřebení ložisek a ozubených kol. Stává se však také, že jsou samotné hnací hřídele tak silně zkorodované nebo ohnuté, že vzniká nerovnováha. To vede k chvění a vibracím a způsobuje opotřebení kloubů a ložisek kol.

Homokinetický kloub

Homokinetické klouby nepřetržitě přenáší točivý moment prostřednictvím změny úhlu ze vstupní strany (strana převodovky) přes hnací hřídel na výstupní stranu (strana kola). Čím větší je úhel natočení volantu, tím větší je vychýlení homokinetických kloubů. Mluví se také o širokoúhlých kloubech. U pohonu přední nápravy jsou možné úhly ohybu až 50°. Pevné homokinetické klouby neumožňují reagovat na posun délky hnací hřídele.

 

Aby se kompenzovala změna délky hnací hřídele během stlačování, používají se u převodovky pohyblivé homokinetické klouby. Umožňují kompenzovat změnu délky, ale obvykle mají menší úhlové vychýlení (například 20°). Jsou možné dráhy posunu až o 50 milimetrů.

Rána za ranou

Hluky, rány nebo vibrace mohou mít různé příčiny. Hluk, zejména při vyšších rychlostech, je obvykle důsledkem netěsností manžety nápravy, nevhodného nebo znečištěného maziva nebo nedostatečného mazání. Příčinou mohou být také vadné pneumatiky nebo poškození ložisek kol. Rány poukazují také na netěsné manžety, nesprávný utahovací moment matice nápravy, vadný vnitřní nebo vnější kloub, uvolněné vyvažovací závaží nebo gumy boční hřídele. Může se jednat také o poškození zavěšení kol, uložení motoru nebo zavěšení tlumiče. Pokud je poškozená samotná hnací hřídel, vadný vnitřní kloub nebo nevyvážené pneumatiky, projeví se to obvykle vibracemi.

Novinka v sortimentu repstar

Defekty hnací hřídele nebo homokinetického kloubu nejsou neobvyklé a jejich výměna patří k obvyklým zakázkám každého automobilového profesionála. WM vám nyní nabízí pod vlastní značkou repstar hnací hřídele a odpovídající sady kloubů. Využijte vysoce kvalitní, avšak cenově dostupný produkt. Snažíme se zajistit pouze nejlepší kvalitu – bez kompromisů.

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER