Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

Motorové a převodové oleje: Co dokáží maziva v zimě

Moderní motorové a převodové oleje jsou vysoce komplexní produkty. Tento vývoj je charakterizován stále rostoucími požadavky výrobců automobilů, kteří se při navrhování hnacího ústrojí spoléhají na know-how mazacího průmyslu. Zejména v zimních měsících jsou oleje vystaveny vysokému zatížení, kdy „hladký“ chod zajišťují speciální přísady.

 

Motorové a převodové oleje se skládají ze základních olejových složek a směsi přísad.Obsah přísad se může průměrně pohybovat až okolo 40 procent.Ve srovnání s klasickými minerálními nebo hydrokrakovanými oleji se etablovaly syntetické základní oleje (oleje PAO, syntetické estery).Tyto nabízejí četné výhody, jako je pokrytí velkého rozsahu viskozity.Jednoúčelové oleje již dosloužily. Syntetické základní oleje mají navíc dobrou tekutost za studena, což je důležité zejména v zimních měsících, nejsou náchylné ke koksování a jsou stabilní při tlaku i teplotě.

 

Přidání přísad poskytuje požadované chemické a fyzikální vlastnosti motorových a převodových olejů. Výrobci maziv mohou nastavit jeden olej přesně pro příslušný motor a převodovku, a tak splnit specifikace výrobců automobilů a dodavatelů. Aby se však zamezilo negativním, protichůdným účinkům, musí být přísady vzájemně přesně vyladěny. Hlavní roli přitom hrají i velmi nízké dávky aktivních složek.O to důležitější je pravidelná výměna motorového oleje a převodového oleje, protože kromě základního oleje podléhají přísady také procesu stárnutí a ztrácí své vlastnosti, například v důsledku smykových sil.Z tohoto důvodu používejte pouze schválené značkové oleje!

 

Při problému v chladu - pomohou přísady

V chladném období toho motorové a převodové oleje musí hodně zvládnout. Na jedné straně při nízkých teplotách prudce stoupá viskozita, oleje se stávají vazkóznější a zvyšuje se odolnost proti deformacím. Takzvané zlepšovače viskozitního indexu (obsah přísad až 10 procent) optimalizují chování při studeném startu a umožňují nízký limit teploty čerpání (BPT).Tato hraniční teplota čerpání označuje nejnižší teplotu, při které může olejové čerpadlo stále čerpat a nasávat olej bez přidání kyslíku kvůli jeho vysoké vazkosti. Z bezpečnostních důvodů jsou moderní vícestupňové oleje doplňovány přísadami tak, aby hraniční teplota čerpání měla stále bezpečnou rezervu 5 °C.

 

Pod bodem tuhnutí (Pourpoint) se rozumí stav při velmi nízkých teplotách, ve kterém olej již vlastně není tekutý a tuhne. Tento proces je způsoben krystalizací parafinových molekul. Přidání látek zlepšujících teplotu tuhnutí, jako jsou polymetakryláty, alkylfenoly, naftalen s chlorovanými parafiny nebo propylenové kopolymery, může tuto stagnaci zpomalit nebo snížit teplotu tuhnutí.

 

„Modifikátory tření“ jsou přísady, které mají povrchově aktivní vlastnosti a zlepšují třecí vlastnosti motorového nebo převodového oleje při nízkých teplotách. V oblasti smíšeného tření zajišťují snadnější klouzání. Tím se zlepšuje účinnost pohonných jednotek v chladu. U převodových olejů se modifikátory tření používají k ovlivnění spínacích charakteristik automatické převodovky i při nízkých teplotách pomocí definovaného tření. Používají se mastné kyseliny, deriváty mastných kyselin, organické aminy nebo aminofosfáty.

Tajná směs

Ve skutečnosti existuje skupina dalších přísad, jako jsou protipěnivé příady, inhibitory koroze, dispergační činidla, detergenty nebo antioxidanty, které se používají při interakci k zabránění negativním důsledkům kolísání teploty motorových a převodových olejů. Zde se výrobci maziv při kombinaci směsi nedívají vzájemně do karet. A nakonec platí: Při nízkých teplotách a při mnoha studených startech má znečištěný motor nebo převodová kapalina obzvláště negativní vliv na mechaniku hnacího ústrojí. Snižuje se účinnost, zhoršují se hodnoty výfukových plynů, zvyšuje se riziko mechanického poškození.

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien | Afbeelding: Georg Blenk

Go back

NEWSLETTER