Kulatá věc
Úspěšné podnikání v oblasti kol a pneumatik závisí na mnoha faktorech. Potenciál plně využijete v období přezouvání kol. Ukážeme vám, jak by měl pneuservis správně fungovat.
Výměna kol dvakrát ročně je v naší části světa součástí standardního programu. Podle zprávy DAT pro rok 2020 jezdí na silnicích s celoročními pneumatikami pouze 16 procent aut, pro které sezónní výměna teoreticky neplatí. Ačkoli v roce 2019 činil podíl těch, kteří si kola měnili sami, 40 procent, vozí všichni ostatní svá vozidla do specializovaného servisu. Podle DAT konkurovaly v roce 2019 maloobchodníkům s pneumatikami (14 procent) a značkovým společnostem (21 procent) nezávislé dílny s 25procentním podílem na trhu. Stále existuje prostor pro zlepšení, které nabízí třeba speciální nabídky a odpovídající řízení termínů.
Výměna kol
Výměnu kol lze časově dobře zvládat pouze se správným vybavením, zejména v hlavních sezónách. Vedle standardních nástrojů, jako jsou rázové klíče, momentové klíče a ruční hustilky pneumatik, se osvědčily brusky nábojů kol, speciální gumová kladiva pro uvolňování zrezivělých ráfků a demontážní sada pro ztracené zámky ráfků. Rovněž je nezbytné zkontrolovat poškození a korozi snímačů tlaku v pneumatikách a pomocí programovacího nástroje stav nabití. Vyplatí se také servisní sady pro poškozené snímače tlaku v pneumatikách. Nakonec je po výměně kol nutné snímače tlaku v pneumatikách nastavit. V závislosti na informacích výrobce je možné stacionární či automatické nastavení nebo proces nastavení pomocí diagnostického nástroje.
Výměna pneumatik
Stroje na výměnu pneumatik jsou k dispozici v různých verzích a cenových relacích. Řada výrobků má certifikaci WDK a umožňuje také instalaci RunFlat a UHP pneumatik. Nakonec je rozhodující optimální usazení pneumatiky, na kterém také závisí následný výsledek vyvážení. Tzv. skákací tlak, při kterém pneumatika při montáži pomocí maziva přeskočí přes hrbolek ráfku, je kolem 3,3 baru. Tip: Pneumatika by se měla zpočátku hustit bez vložky ventilu. Tak lépe pruží na ráfku. Středicí linie na pneumatice musí probíhat přesně rovnoběžně s přírubou ráfku. Při vyvažování jsou také důležitá správná upínací zařízení. Fixují kolo a musí sedět přesně. Práci usnadňují malí pomocníci, jako jsou kleště na vyvažování závaží nebo odstraňovače závaží.
Skladování kol
Služba skladování kol je pro zákazníky dílen stále atraktivnější. Podle zprávy DAT pro rok 2020 tuto službu využilo celých 63 procent. Před uskladněním jsou pneumatiky obvykle důkladně vyčištěny a až poté putují na místo skladování. To lze v závislosti na objemu pneumatik provést pomocí vysokotlakého čističe nebo profesionálních myček kol. Důležité je také správné označení a snadná dohledatelnost kol. Příslušné aplikace pro dílny, například Repdoc Cloud, spravují vedle kmenových dat zákazníků také informace o uložených pneumatikách, jako je značka, hloubka dezénu a umístění ve skladu. Mobilní správa skladování pneumatik je pomocí mobilní aplikace možná dokonce i v tabletu nebo chytrém telefonu.
Znalosti a vybavení
Programování snímačů tlaku v pneumatikách, ale také obsluhu ultramoderních montážních a vyvažovacích strojů je třeba se naučit. WM SE proto nabízí příslušná školení na téma tlaku v pneumatikách a montáže pneumatik. Veškeré montážní vybavení a příslušenství naleznete v katalogu „Vybavení dílny 2020“. Pokud zákazníci vaší dílny potřebují nové pneumatiky a ráfky, můžete se podívat do konfigurátoru kol a pneumatik WM-Kat, kde se dozvíte, jak ráfky na daném voze vypadají a které pneumatiky se pro něj hodí. Takže tedy – na dobrý výměnný obchod!
Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien