Další vzrušení pro autoservisy
Počet registrací hybridních a elektrických vozidel roste a s tím roste i vzrušení. Elektromobilitu však můžete vidět i pozitivně.
O bateriovém elektrickém pohonu, jeho výhodách a nevýhodách již bylo napsáno mnoho. Téma elektromobilů versus spalovacích motorů rozděluje a vede k vášnivým diskuzím. Ve skutečnosti je to velmi složité. Roli hraje nespočet faktorů. Neexistuje černá nebo bílá, dobro nebo zlo. Podstatné je, že bychom se neměli uzavírat před technickým vývojem.
Příklad městské mobility: Elektromobilita má největší smysl v městských aglomeracích a ve velkých městech. Krátké vzdálenosti, jízda bez emisí, malá a cenově dostupná vozidla. Jiná situace je ve venkovských oblastech a určitě také v případě soukromých cest s rodinou, služebních cest nebo cest na dovolenou. Tady stále hraje roli dosah a nezávislost. Spalovací motor versus elektromobil – to je otázka infrastruktury, nákladů a samozřejmě emocí.
Změna jako příležitost
Naše chování v oblasti mobility se mění. Vedle technologického vývoje ovlivňují mobilitu zítřka také změny v povědomí o otázkách životního prostředí a udržitelnosti. Změna klimatu je jednou z nejvýznamnějších výzev současnosti i budoucnosti. Co však vyvolalo naléhavě potřebnou dynamiku ve vývoji nových, bateriových motorových vozidel, je znepokojivé a děsí i zkušené odborníky servisů. K tomu však není žádný důvod. Nikdy předtím nedošlo k tolika technickým inovacím jako v posledních sto letech. Ještě v roce 1921 byl součástí pouliční scény koňský povoz! To však neznamená, že se ze dne na den rozloučíme se spalovacím motorem. Získáváme pouze nový typ pohonu. V neposlední řadě jsou slibnou překlenovací technologií různá hybridní řešení. Pokud chcete, otevírají se dvě nové oblasti podnikání. Nepřipadá vám to vzrušující?
Čísla
Prodej vozidel s hybridním a elektrickým pohonem se v Německu rychle vyvíjí. Podle údajů KBA bylo v březnu 2021 nově zaregistrováno 30 101 osobních elektromobilů. To představuje nárůst o 191,4 % oproti březnu 2020 a podíl 10,3 % na celkovém počtu registrací. Dále bylo vyrobeno 81 220 hybridních vozů (+182,7 %, podíl 27,8 %), z toho 35 580 plug-in hybridů. Podle KBA tvořily 6,7 % nově registrovaných vozidel v roce 2020 čistě elektromobily, 6,9 % plug-in hybridy a zbytek, tedy 82,4 %, tvořila auta se spalovacími motory. To znamená, že 13,6 % nově registrovaných vozidel bylo vybaveno vysokonapěťovým systémem. To zní na první pohled jako vysoké číslo, ale pokud se podíváte na počet registrací, stanou se čísla relativní. Z více než sedmi milionů vozidel, která v Německu změnila majitele, bylo pouze 0,3 % vozidel na baterie a 0,3 % ojetých vozidel mělo plug-in hybridní pohon. „Zájem o vozidla se spalovacími motory zůstává vysoký, spalovací motor je stále žádaný,“ se uvádí ve zprávě DAT pro rok 2021.
Z dlouhodobého hlediska bude převažovat mix pohonů. Spalovací motor ztratí svou dominanci, ale ještě dlouho nezmizí. Podle scénáře společnosti Schaeffler AG (Zdroj: Mobilität der Zukunft, Hrsg. Wolfgang Siebenpfeiffer, SpringerVieweg, 2021, str. 13) bude v roce 2030 30 % celosvětově vyráběných vozidel čistě elektrických, dalších 40 % bude dodáváno s hybridním pohonem a 30 % se spalovacími motory. Největší roli přitom hraje asijský region, zejména Čína.
Technologie potřebuje servis
Údržba, servis a opravy moderních motorových vozidel jsou dnes více než kdy jindy úkolem pro osvědčené odborníky. Technologie (pohonu) je stále složitější, zavádí se stále více asistenčních systémů, digitalizace postupuje a propojená vozidla jsou na vzestupu. Potřeba informací roste! Udělat něco sám? Tyto časy se blíží ke konci. Podíl „kutilů“ (DYI), pokud jde o provádění servisních prací, v současnosti činí devět procent (zpráva DAT 2021) a v budoucnu se pravděpodobně ještě sníží. Laikovi jednoduše chybí hluboké odborné znalosti, odpovídající vybavení, nemluvě o zkušenostech s odpovídajícími vysokonapěťovými systémy. Profesionální servis vozidel bude v budoucnu žádanější než kdy jindy, zejména pokud jde o hybridní a elektrická vozidla.

Rozsah práce
Vzhledem k přetrvávající touze po individuální mobilitě a stále vysoké míře akceptace spalovacích motorů budou i v budoucnu součástí činností v servisu klasické servisní a údržbářské práce na hnacím ústrojí spalovacích motorů. Výměna opotřebitelných dílů, jako jsou brzdové destičky, spojky, ložiska nebo pneumatiky, bude bez ohledu na typ pohonu součástí standardního programu i v budoucnu. V elektromobilech na baterie samozřejmě není potřeba motorový olej a opotřebení brzd může být díky rekuperaci (mírně) nižší. Ve skutečnosti však záleží na individuálním jízdním chování a tloušťce brzdových destiček, které jsou samy o sobě z důvodu hmotnosti tenčí. Vedle toho je však třeba v hybridních a elektrických vozech provádět údržbu nových agregátů, jako je výkonová elektronika, systém tepelného řízení nebo akumulátorová jednotka. Obchod s pneumatikami by měl zůstat lukrativní i v budoucnu. Elektromobily se pohybují s vysokými hnacími a zpomalovacími momenty, což má tendenci zvyšovat opotřebení pneumatik. Opravy po nehodách jsou i nadále záležitostí odborníků bez ohledu na typ pohonu, přičemž trend směřuje k výměně celých komponentů.
Nové, vzrušující perspektivy
Elektromobilita, nové koncepty mobility a autonomní a propojené řízení budou mít dopad na všechny účastníky trhu. „Na trh s náhradními díly však vždy přicházejí novinky s určitým časovým zpožděním. Přesto je nesmírně důležité, aby si servisní dílny vybudovaly technickou způsobilost,“ říká Marco Neubold, vedoucí oddělení služeb pro danou oblast ve společnosti ZF Aftermarket v rozhovoru s odborníky ZF. Podle ZDK dojde v dlouhodobém horizontu k posunu obratu v dílenském podnikání. S e-mobilitou se budou realizovat jiné prodeje než se spalovacími motory. V této souvislosti hraje ústřední roli další vzdělávání, které rozhodujícím způsobem přispívá k zajištění budoucnosti. Nutné jsou rovněž investice do hardwaru a softwaru, například pro volný přístup k údajům a informacím o vozidlech, a také do odpovídajícího dílenského vybavení a speciálního nářadí.
„E-mobilita a s ní spojené digitální propojení všech vozidel bude v budoucnu určovat, jak se bude podnikání autoservisů ubírat. Z autoservisů se stanou poskytovatelé digitálních služeb, kteří budou svým zákazníkům nabízet také nejrůznější aktualizace softwaru a síťové propojení vozidel,“ říká Stefan Vorbeck, mluvčí nezávislých autoservisů v ZDK. Hybridní a elektrická mobilita tak otevírá nové, zajímavé oblasti podnikání. Kola se rozhodně točí dál!
Skladatel: Georg Blenk, Krafthand-Medien