Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

Automatická převodovka: Tipy k výměně oleje

Podíl automatických převodovek roste. Podle německé společnosti Deutscher Automobiltreuhand (DAT) bylo v roce 2018 automatickou převodovkou vybaveno 47 procent nově vyrobených vozidel. S tím roste potřeba výměny převodového oleje. Které body je třeba zvážit?

 

Vzhledem k vysokému zatížení, kterému je moderní automatická převodovka vystavována, doporučují výrobci převodovek a nyní i řada výrobců automobilů pravidelnou výměnu převodového oleje. V závislosti na vozidle a typu převodovky (převodovka ASG, DSG a CVT) nastává (první) čas výměny při 60 000 až 120 000 km (mějte na paměti pokyny výrobce). Rozhodujícími faktory jsou také obecné podmínky, jako je velmi sportovní styl jízdy, časté jízdy s přívěsem, možný vstup cizích látek kritických pro součást, například chladicí kapalina, a ztráta oleje. Pokud již existují problémy s řazením, může dojít k poškození automatické převodovky nebo řídicího bloku. Důvody jsou často zastaralý, špinavý olej nebo nedostatečné množství oleje. Znečištěný olej a ucpaný filtr převodového oleje mohou například způsobit, že převodovka běží krátce během studeného startu na sucho, což nevyhnutelně vede k poškození.

 

A nakonec platí: Kompletní výměna převodového oleje může výrazně zlepšit komfort řazení automatické převodovky, což je pro zákazníka znatelné zlepšení, ale nikdy to nemůže opravit opotřebované součástky. O to důležitější je včas vyměnit převodový plej, aby nedošlo k poškození – a to i v případě, že výrobce vozidla výslovně nestanoví interval výměny!

Převodový olej by se v každém případě by měl vyměňovat kompletně v celém objemu pomocí moderního proplachovacího zařízení. Pouhé vypuštění převodového oleje přes vypouštěcí zátku nestačí. Až 60 procent použitého oleje zůstává v automatické převodovce a v mechatronice. Kromě toho se vyskytují různé názory na to, zda může použití čisticí přísady nebo proplachovacího oleje pomoci uvolnit usazené nečistoty. Vypláchnutí starého oleje novým ATF je osvědčenou alternativou a nehrozí, že se čerstvý olej smíchá s rozpuštěnými usazeninami a cizími přísadami.

Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Než zahájíte samotný proplachovací proces pomocí servisního zařízení, otevřete vypouštěcí šroub oleje a nechte olejovou vanu „běžet nasucho“ (alternativně to lze provést s proplachovacím zařízením). Po správném vyjmutí vany je třeba zkontrolovat vypuštěný starý olej a magnet, zda neobsahuje nečistoty, jako jsou kovové třísky nebo dokonce úlomky. Viditelné zbytky mohou automatickou převodovku poškodit. Až budou těsnicí plochy čisté, lze nainstalovat novou olejovou vanu včetně těsnění. Pokud chcete znovu použít starou olejovou vanu, musíte ji pečlivě vyčistit a vyměnit filtr! Při utahování nových šroubů věnujte pozornost správnému točivému momentu a správnému pořadí utahování!

 

Dodavatelé, například ZF, dodávají kompletní sady pro výměnu oleje, včetně olejové vany, sady šroubů, filtru a ATF v požadovaném množství, které je speciálně přizpůsobeno příslušné převodovce. Varování! Někdy je třeba po vyjmutí olejové vany vyměnit dodatečná těsnění (těsnění přechodové zátky), ale ta jsou obvykle také součástí sad pro výměnu oleje. I v tomto případě zohledněte údaje výrobce! U plastových olejových van jsou olejový filtr a těsnicí kroužek již integrovány. Nyní na řadu přichází samotný výplach čerstvým olejem a příslušnými čisticími přísadami. Plně automatické servisní stanice pro výměnu převodového oleje obsahují odpovídající sady adaptérů, které jsou přizpůsobeny vstupním / výstupním olejovým hadicím převodovky. Zařízení propláchnou a doplní ATF automaticky (doporučená teplota oleje kolem 40 °C).

 

Takto zajistíte, že ATF nahradí téměř 100 procent starého oleje. Během proplachování musí běžet motor, aby běželo olejové čerpadlo. Někteří výrobci doporučují „mezipřepínání“ ve všech fázích přepínání, aby se zlepšil výsledek proplachování a aby se čerstvý olej distribuoval optimálně. Nakonec odborník zkontroluje správnou hladinu oleje při běžícím motoru, například pomocí přepadového šroubu. Vozidlo musí stát na hydraulické rampě zcela rovně. Pokud mají vozidla, která již vykazují problémy s převodovkou, velmi vysoký počet najetých kilometrů a doposud nebyla zaznamenána žádná výměna oleje, měli byste zvážit i vyčištění mechatroniky. Tuto službu nabízejí specialisté a výrobci převodovek. Zákazníkům vašeho servisu to nakonec přinese řadu výhod! Automatická převodovka řadí zřetelně plynuleji, neškube, rychlost řazení klesá a snižuje se spotřeba paliva.

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER