Správně naplněné: AdBlue nabízí další prodejní příležitosti pro automobilové společnosti. Obrázek: Florian Zink, Krafthand Medien

Správně naplněné: AdBlue nabízí další prodejní příležitosti pro automobilové společnosti. Obrázek: Florian Zink, Krafthand Medien

Go back

Čerpací stanice: Čistý servis s AdBlue

Počet vozidel s katalyzátory SCR stále roste, a s tím i potřeba služeb souvisejících s AdBlue. V tomto článku vám ukážeme, proč mají čerpací stanice smysl a jak fungují.

AdBlue je celosvětově registrovaná ochranná známka Německé asociace automobilového průmyslu (VDA). Jedná se o vodný roztok, který z 32,5 procent tvoří čistá močovina (karbamid) a 67,5 procent demineralizovaná voda. Modrou barvu dodává barvivo. Požadavky na kvalitu jsou vysoké a jsou regulovány normami ISO 22241-1 až 4. Proč AdBlue? U moderních dieselových motorů redukují katalyzátory SCR oxidy dusíku. Roztok močoviny před katalyzátorem SCR se dávkuje přes trysku. Probíhá chemická reakce (termolýza/hydrolýza), při které se uvolňuje amoniak. Amoniak reaguje s oxidy dusíku v katalyzátoru SCR a redukuje je na dusík a vodu.

 

Spotřeba AdBlue

Spotřeba AdBlue závisí na motorizaci příslušného automobilu, stylu jízdy majitele a velikosti nádrže. Četní výrobci OEM nabízejí s vylepšením palivové nádrže také větší nádrž na AdBlue. Ze zkušeností vyplývá, že nádrž se zcela vyprázdní po každých asi 10 000 kilometrech. Na displeji přístroje se přitom ukazují postupná varování a nakonec dochází k vypnutí dieselového vozu a selhání startovacího procesu. Nejpozději nyní má majitel vozidla problém. Mimochodem: Je-li aktivován automatický start/stop, motor se znovu nastartuje. Pokud je nádrž AdBlue prázdná, odmítá pracovat pouze při „vypnutém zapalování“, což vyžaduje zákon.

 

Doplňování AdBlue

Zní to možná jednoduše, ale v praxi to tak snadné není, alespoň ne pro laiky. Ne každá čerpací stanice má automat AdBlue s automatickým vypínáním. Dokonce ani profesní sdružení, jako jsou VDA, ZDK nebo MWV, nemohou poskytnout přesné údaje o hustotě sítě čerpadel s AdBlue. Možné vodítko: Podle vlastních prohlášení má ARAL v Německu 503 čerpadel AdBlue. Online platformy, jako je www.findadblue.com, poskytují rovněž pouze vágní přehled, zejména co se týče konkrétních značek. Do toho navíc vstupují konstrukční rozdíly vozidel. Ty se projevují zejména v tom, kde je nainstalováno plnicí hrdlo a nádrž. Mnoho (starších) vozidel má plnicí hrdlo umístěné nešikovně v kufru a některá mají silně nakloněné, nestandardní přívodní potrubí, což může plnění velmi ztěžovat. Navíc mnoho řidičů AdBlue nikdy nedoplňovalo. Ani doplňování nouzovým kanystrem není zrovna nejvhodnější způsob. Může to vyžadovat více času a řidič nikdy neví, kolik ještě zbývá doplnit. Na pozadí těchto skutečností je proto profesionální služba doplňování AdBlue v servisu ideální.

 

Moderní zařízení pro doplňování AdBlue jsou k dispozici v různých verzích. Obrázek: Georg Blenk, Krafthand Medien

Plnící zařízení AdBlue

V zásadě existují zařízení, která jsou určena pro standardní 60l nebo 208l nádrže. Jiná mají vlastní nádrž. Vlastní plnění se provádí sací trubicí přes třetí nádobu, také automaticky.

 

Základní výbava zahrnuje funkci automatického plnění a automatický vypínač, když je nádrž plná (tím se zamezí zpětnému toku). Tím se zabrání nežádoucímu přeplnění a vytečení AdBlue do expanzní nádrže. Důvod: V expanzní nádrži musí být tzv. „rezerva na ochranu před mrazem“, jinak v zimě hrozí poškození mrazem.

 

Pokud jde o plnicí hrdlo, existují zařízení s uzavřeným systémem a přívodní trubice se šroubovacím uzávěrem. Mají recirkulaci vzduchu. Ti, kteří dávají přednost „klasickému“ tankování, použijí obvyklou trysku, která se také automaticky vypíná. U mnohých zařízení lze nastavit rychlost plnění a množství plnění, což přináší výhody v případě komplikovaných plnicích kanálů ve vozidle. Dobré (mobilní) plnicí zařízení je doplněno přehledným a snadno se ovládajícím displejem. V dražších profesionálních zařízeních lze nalézt také automatické odvětrávání, digitální počitadlo průtoku nebo tiskárnu účtenek.

 

Ochrana zdraví / skladování

AdBlue (AUS 32) nepředstavuje žádné zvláštní riziko. Podle evropského práva souvisejícího s chemikáliemi je dopad na lidi a životní prostředí bezproblémový. Protože močovina se v nižší koncentraci vyskytuje v přírodě, neexistují prakticky žádná nebezpečí pro podzemní vodu. Při likvidaci je možné ji naředit velkým množstvím vody a odstranit do běžného kanalizačního systému. V každém případě je třeba se vyvarovat kontaktu s pokožkou nebo dokonce s očima. Doporučuje se používat rukavice a ochranné brýle. Pokud přesto dojde ke kontaktu s kůží anebo očima, okamžitě je vypláchněte vodou.

 

Optimální teplota pro skladování AdBlue je 0 °C až 25 °C. Skladovat se nesmí v kotelně nebo na slunci. Močovinu je třeba chránit také před mrazem, protože kapalina krystalizuje a při teplotě pod -11 °C zmrzne. Kvalita však mrazem neutrpí. Nízké teploty nevadí při jízdě. V roztoku močoviny v nádrži se nachází topný článek. Co mnozí nevědí: AdBlue má také datum spotřeby. Ve skutečnosti se časem rozkládá. Dlouhodobé skladování při vyšších teplotách může vést k hydrolýze a zvýšení tlaku, přičemž se vytváří amoniak, což je patrné ze zápachu. Nádoby proto musí být vždy vzduchotěsně utěsněny. Nepoužitelnost AdBlue může zapříčinit také vstup cizích látek, jako je palivo, olej nebo prach, což může poškodit katalyzátor, čerpadlo nebo ucpané vstřikovací trysky.

 

AdBlue jako služba

Poptávka po AdBlue stále roste. Mnoho zákazníků servisu se tématem nezabývalo nebo se o to prostě nechce starat. Není zvlášť pohodlné AdBlue doplňovat pravidelně. Vyžaduje to úsilí, zabere to čas, může se to doslova „pokazit“ (obsažený amoniak může napadnout lak vozidla) a vždy je třeba udržovat příslušnou zásobu. Navíc hrozí, že se na displeji přístroje bude objevovat varování, protože obvykle se doplní jen malé množství. Stresující moment, který lze ušetřit, zvlášť pokud nemáte novější vozidlo s přesným ukazatelem hladiny.

 

Nabídněte zákazníkům vašeho servisu profesionální službu AdBlue. Nic není blíž. Stačí ji porovnat s doplňováním kapaliny do ostřikovače čelního skla. S moderním zařízením pro doplňování AdBlue můžete jednat. Proces plnění je bezpečný, bez kapání, probíhá rychle a zajišťuje spokojenost zákazníků a další prodej. Mimochodem: Plnicí profesionální zařízení pro obchodní účely není nezbytně nutné. Dodané množství můžete řešit také paušální částkou bez údajů o počtu litrů.

Skladatel: Georg Blenk, Krafthand Medien

Go back

NEWSLETTER

Melden Sie sich für unseren monatlichen Newsletter an: